Hoog - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu Hoog - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu

Hoog

Blijf op de hoogte en volg Natasja en Fred

31 Juli 2019 | Verenigde Staten, Page

De wekker deed vandaag prima zijn werk, dus we waren mooi op tijd wakker.

Tasja opende volgens het vakantieprotocol whatsapp, om te zien of er nog iets vermeldenswaardigs is gebeurd en toen bleek de kat thuis (ome Karel) zo om aandacht te hebben geschreeuwd dat ie via via als zielige kat op facebookpagina van de dierenreddingsbrigade was beland. Gelukkig een storm in 'n glas water, hij bleek allang weer thuis te zijn. Maar hij heeft de gemoederen vanmorgen toch even flink bezig gehouden.

Na een prima ontbijt verlieten we het hotel om de auto in de richting van Page te sturen, een ritje van 310 km.

Ook vandaag weer wisselende uitzichten. Prairie en woestijn worden afgewisseld met flinke bergen.

En ook zand in alle kleuren, van rood en geel tot terra cotta aan toe.

We rijden dwars door het Navajo reservaat en op de radio worden we begeleid door inspirerende(?) indianenmuziek. We vragen ons af of ze zichzelf wel verstaan. Het leek of ze iets zongen over een bananentaart, maar dat vonden we niet erg waarschijnlijk.

Vlak voor het plaatsje Kaibito komen we op een mooi viewpoint bij een flinke canyon terecht en kopen nog even iets bij een vriendelijke indiaan die zelfgemaakte sieraden verkoopt. En niet veel later komen we al in Page aan.

Veel te vroeg, maar dat was zo gepland, want hier is nog wel wat te bekijken.

Eerst richting de Glen Canyon dam, met daarnaast de brug met dezelfde naam. De dam die in 1966 in gebruik is genomen, waarmee de Colorado rivier is afgedamd en zo is Lake Powell, het bekende watersportgebied, ontstaan. Met een lengte van 475 meter en een hoogte van 216 meter best een flinke dam te noemen. Het is na de Hooverdam de hoogste van de VS en voorziet 7 staten van electriciteit.

De brug ernaast is ook niet misselijk en ligt 200 meter boven het water.

Op de dam zijn we niet geweest, maar vanaf de brug is het uitzicht schitterend, zowel naar de dam, als door de canyon.

Na deze wandeling op grote hoogte de auto in en op weg naar de Horseshoe Bend. De middag loopt ten einde, dus de grootste drukte is daar geweest. Ze doen het hier overigens best slim. De toegang is helemaal gratis. Alleen is het wel zo dat parkeren $10 per auto kost. Handige jongens die Amerikanen ;-).

Vanaf de parkeerplaats is het een kort srukje lopen naar het uitzichtpunt over de Horseshoe Bend. En wauw, dat is écht indrukwekkend.

In ettelijke miljoenen jaren heeft de Colorado hier de vorm van een hoefijzer in de rotsen ingesleten. De rivier zelf stroomt ruim 300 meter vrijwel loodrecht onder ons door de canyon. Nog hoger dus en zonder meer een fantastisch gezicht.

De afgrond is op het drukste punt keurig afgezet met een hek, maar naar links en rechts ervan kun je vrijuit langs de afgrond staan om mooie plaatjes te schieten.

Dat kan op zich vrij veilig, maar er lopen hier genoeg idioten die de mooiste selfies willen maken op de hoogste randjes. Nog een wonder dat er niet af en toe mensen naar beneden kukelen.

Goed, wij houden het iets veiliger en hebben toch prima uitzicht op de loop van de Colorado om van te genieten.

Daarna terug naar de auto gewandeld. Op de heenweg, toen het nog een onschuldige afdaling was, leek de klim minder stijl, of komt al dat biggelende zweet gewoon door het inmiddels toch wel brandende zonnetje?

Vandaag is het overigens met een graadje of 30 best heel goed te doen.

Hiervandaan rijden we naar ons hotel. We zutten duidelijk in meer toeristisch gebied als we het aantal auto's op de parkeerplaats zien.

Het hotel zelf ziet er tóp uit, met een luxe zwembad en flinke kamer.

Om een uur of half zes liggen de koffers in de kamer. Of......huh, de wekker van het hotel zegr half vijf. Sh*t, vandaag zijn we dus ergens tussen Blanding en Page terug in de tijd gereisd. Dat betekent dat we ons uur van een paar dagen geleden weer terug hebben.

Én dat het tijdverschil met het thuisfront weer negen uur is. Blijft voor sommigen van ons (in ieder feval één) ingewikkeld, we waren er net aan gewend. Maar het zal wel goed komen.

Ons hotel lig vrij centraal, dus voldoende restaurantjes op loopafstand om er eentje uit te gaan proberen.

Dan gaan we daarna nog even naar het zwembad voor een verkoelende duik.

• 01 Augustus 2019 - 05:26

Ma Kaspers:

Wat een schitterende foto's ! Gelukkig dat Kareltje helemaal niet zoek was , hij is nu wel wereld beroemd in Krommenie :) geniet lekker van jullie laatste vakantieweek, jullie tellen nu af. Grtjes van ons.