Een stukje rijden - Reisverslag uit Alamogordo, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu Een stukje rijden - Reisverslag uit Alamogordo, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu

Een stukje rijden

Blijf op de hoogte en volg Natasja en Fred

26 Juli 2019 | Verenigde Staten, Alamogordo

Vandaag een hoop kilometers te rijden. Als de navigatie gelijk heeft 512 km.

Dus weer bijtijds opgestaan zodat we de tijd hebben om onderweg weer de nodige stops te maken.

We rijden van Tombstone eerst een klein stukje terug noordwaards en dan naar het oosten over de I10 die we eergisteren vanuit Phoenix ook al volgden. Maar dan nu parallel aan de Mexicaanse grens die steeds op een kilometer of 30 van ons blijft.

De route gaat tot aan Alamogordo in New Mexico (de vijfde staat die we dus bezoeken).

De weg zelf is duidelijk met een lineaal op de kaart ingetekend. We rijden in één rechte lijn, met hooguit wat glooiingen.

Het landschap is, gek genoeg, wel wat groener. Blijkbaar heeft het hier in de woestijn kortgeleden nog geregend en we ontwaren halverwege zelfs een groot meer.

Veel waarschuwingen langs de weg voor zandstormen en hoe daarmee om te gaan. Wij komen er geen tegen, dus de borden gelden vandaag niet voor ons.

Het enige wat wij wel een paar keer tegenkomen zijn de dust-devils langs de weg (kleine heel plaatselijke zandtornadootjes die in een slurf de lucht in gaan).

Voordat we in Alamagordo onze bestemming bereiken doen we nog een korte stop in Mesilla tegen Las Cruces aan. Daar staat de rechtbank waar Henry McCarty, ook bekend onder de naam William H. Bonney, alias Billy the Kid in 1881 werd veroordeeld tot ophanging voor de moord op o.a. sherrif William Brady.

Maar dat feest ging niet door omdat hij ontsnapte. In totaal zou hij 21 moorden op zijn geweten hebben voordat hij later dat jaar (hij was nog maar 21) door sherrif Pat Garrett werd doorgeschoten.

We zijn nou eenmaal in het wilde westen en nu we er toch zijn kunnen we net zo goed even een kijkje nemen ook.

De oude rechtbank is nu een souvenirwinkel en alleen de gevel is nog hetzelfde. Billy's oude cel die er pal tegenover zit is een restaurantje geworden en heeft nog wel wat van zijn oude staat behouden.

Verder is het kleine centrum van Mesilla best mooi schilderachtig. Natuurlijk enorme Mexicaanse invloeden hier. Bijna alle straatnamen zijn bijvoorbeeld Spaans.

Vanuit Mesilla rijden we door Las Cruces, een flinke stad trouwens, over de highway 70 naar Alamogordo.

Een schitterende weg waarbij we ongemerkt eerst een heel eind geklommen zijn en vervolgens rechtdoor een enorme afdaling door de woestijn maken.

In de Tour de France hadden ze vandaag last van modderstromen. Daar is hier geen sprake van.

We gaan dwars door de White Sands Missile Range. Een enorm militair oefengebied waar onder meer raketten worden getest. In het noordelijke deel van dit gebied is op 16 juli 1945 de eerste atoombom getest.

Daar zien we onderweg overigens helemaal niks van. Het is en blijft een fantastisch uitzicht aan twee kanten van de weg.

We komen om een uur of half vijf veilig aan in Alamogordo en rijden zo op het Magnuson hotel af. Ziet er netjes uit. Misschien wat gedateerd, maar keurig onderhouden en schoon, leuk zwembad en alles vlakbij onze kamer die op de begane grond zit.

Net als in Tombstone blijven we hier twee nachten. We willen ten slotte ook in de omgeving morgen nog het nodige kunnen bekijken.

Eerst nog even een boodschapje gedaan bij de Walmart (blijft een interessante winkel) en daarna gelijk maar gegeten.

Zo'n reisdag vliegt net zo hard om als elke andere.

Vanavond nog lekker een verkoelende duik in het zwembad genomen. Vandaag bleef het, net als gisteren, net onder de 40°C, maar dat is dan ook warm zat.

• 27 Juli 2019 - 13:14

Rob En José Jak:

Ja het is daar prachtig hè!? Vorig jaar hebben we uit de rechtbank (souvenir shop) van Mesilla dat kruis meegenomen dat in België bij het bijbelkastje hangt.
    Veel plezier, jullie zullen de “pannenkoeken” voor morgen wel alvast binnen hebben hè?! ;p
    Oja, wanneer jullie overmorgen Alamogordo weer noordwaarts uitrijden, MOET je even stoppen bij The Giant Pistacio (‘s werelds grootste pistache nootje). Zit pal langs de weg (linker kant), kan niet missen. Gewoon ff voor de leuk ;)

Veel plezier!

• 27 Juli 2019 - 13:14

Fred:

Geen pannenkoeken vanmorgen ;-)
    Enne...het pistachenootje hadden we inderdaad al op ons netvlies.
    Evengoed dank.

Groetjes,
    Fred

• 27 Juli 2019 - 14:02

Ma Kaspers:

Zijn jullie de warmte nog niet zat ? Hier vandaag gelukkig opeens 19 graden en vanmiddag regen, heerlijk !! Genieten jullie nog maar ff , voor je het weet is het weer voorbij. Grtjs .

• 27 Juli 2019 - 15:02

Rob En José Jak:

Ik bedoelde de pannenkoeken sleetjes :D