Tombstone - Reisverslag uit Tombstone, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu Tombstone - Reisverslag uit Tombstone, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu

Tombstone

Blijf op de hoogte en volg Natasja en Fred

25 Juli 2019 | Verenigde Staten, Tombstone

Vandaag blijven we de hele dag in Tombstone. Natuurlijk is dit stadje vooral bekend van het vuurgevecht bij de O.K.Corral dat in 1881 plaatsvond en de films die daarover zijn gemaakt.

Sherrif Wyatt Earp, zijn 2 broers en Doc Holliday stonden tegenover een vijftal bandieten die een postkoets overvallen hadden. Drie van de cowboys werden gedood en de andere twee gearresteerd. Er zijn tig films over gemaakt en elke dag wordt het vuurgevecht in Tombstone nog een aantal keren nagespeeld.

Natuurlijk mogen we dat niet missen en om 11 uur kunnen wij aanschouwen wat ruim 135 jaar geleden plaatsvond. Het is natuurlijk hartstikke nep, maar wel erg leuk in elkaar gezet. Het geeft in ieder geval een klein beetje een beeld van hoe het er toen zo'n beetje uit moet hebben gezien.

In totaal is het een show van een klein half uurtje, maar het hele gevecht zelf duurt niet langer dan een seconde of dertig.

Daarna hebben we even rustig door de straatjes van Tombstone rondgewandeld. Het hele stadje, of in ieder geval de straatjes in het centrum, zijn in de stijl van hoe het rond 1880 was, opgezet.

Uiteraard veel souvenirwinkels.

En ook de 'bekendste krant' van het wilde westen, the Tombstone Epitaph die als mini museumpje is ingericht. Hier kijken we natuurlijk ook even rond en krijgen we een kopie van de krant van oktober 1881. Kunnen we nog eens over de shoot-out teruglezen.

Daarna hebben we nog even wat gedronken in Big Nose Kate's Saloon (zij was de vrouw van Doc Holliday). Ook hier is alles zoveel mogelijk in de oorspronkelijke stijl teruggebracht.

Tijdens onze wandeling door Tombstone worden we door verschillende cowboys uitgenodigd om een schietpartij bij te wonen.

Als er echt zo veel werd geschoten moet het hier wel een zootje geweest zijn.

Nadat we de highlights van Tombstone hebben bekeken rijden we terug tot vlak bij het hotel, waar Boothill Graveyard ligt.

Daar liggen zo'n 250 mensen begraven die in een paar jaar tijd voor het overgrote deel zijn neergeschoten, opgeblazen, vergiftigd of ophangen (vandaar de naam Boothill, ze hadden vrijwel allemaal hun laarzen aan toen zw stierven). En dat voor een stadje wat alleen op zijn hoogtepunt even tegen de 15.000 inwoners had (maar over het algemeen niet meer dan 1.000 zielen telde).

Op de Boothill Graveyard liggen dus ook Billy Clanton en Tom & Frank McLaury die op 26 oktober 1881 het onderspit dolven bij de O.K.Corral.

Soms met originele teksten begraven. Zoals "Here lies Lester Moore, 4 slugs from a 44, No Less No More"

of gewoon kort en bondig "Shot by a Chinaman".

Het was dus inderdaad een zootje in die tijd in Tombstone.

De sherrif die er tegenwoordig rondloopt zal het een stuk rustiger hebben. En dat klopt want wij zagen hem met zijn deputy samen een beetje lanterfanten en praatjes met toeristen maken.

Vanavond zijn we nog even teruggeweest naar het stadje om te tanken en gelijk even te eten. Dat doen we in de saloon van Big Nose Kate, waar we vanmiddag al een snelle blik hebben geworpen. En dat was prima, het eten was goed en de sfeer ook, allebei nogal belangrijk.

Daarna nog even buiten de vuurplaats aan laten steken en hebben we nog ff gezellig buiten gezeten om te genieten van het uitzicht.

We maken het niet te laat, morgen hebben we namelijk de langste reisdag voor de boeg en dan willen wel 'n beetje we fris wezen.

• 26 Juli 2019 - 05:48

Ma Kaspers:

Lekker warmen bij het vuur ? Heel leuk allemaal ! Grtjs

• 26 Juli 2019 - 06:31

Laura:

Leuk!

• 26 Juli 2019 - 07:19

Roosje Groen:

Leuk stukje historie, maar poor George Johnson..... hanged by mistake; geweldig wat een tekst op zijn zerkje.