Boneyard - Reisverslag uit Tombstone, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu Boneyard - Reisverslag uit Tombstone, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu

Boneyard

Blijf op de hoogte en volg Natasja en Fred

24 Juli 2019 | Verenigde Staten, Tombstone

Een behoorlijke trip vandaag, maar niet in 1 ruk. In totaal moeten we ongeveer 330 km reizen van Phoenix naar Tombstone, niet ver van de Mexicaanse grens. Maar op driekwart hebben we een lange tussenstop en daar moeten we op tijd zijn.

Omdat we vóór 13.00 in Tucson moeten zijn staan we weer bijtijds op (eigenlijk dus niet anders dan anders).

Om half 8 eruit, opfrissen en de koffers klaargemaakt voor vertrek. Dat begint ondertussen trouwens steeds meer routine te worden.

Ontbijt was niet anders dan anders. Dus na het eten vrij rap uitgecheckt, alles in de auto en om 9 uur rijden we weg uit Phoenix.

Een rustige rit, waarbij we eigenlijk maar 1 weg hoeven te volgen: de I10.

Zo'n beetje halverwege toch wat reuring op de weg. Een hele rits State Troopers met zwaailichten langs de weg en een paar kilometer verder lag er zomaar een vliegtuigmotor in de berm. Dat zie je niet elke dag. We hebben natuurlijk nog op internet gezocht of er wat was gebeurd, maar geen bericht te vinden.

We zijn ruimschoots op tijd in Tucson, waar we om 11.45 aankomen bij het Pima Air & Space Museum.

We melden ons bij de balie en omdat we zo vroeg zijn kunnen we nog 2 uur in het museum rondkijken.

Zeer de moeite waard want dit museum herbergt binnen en buiten talloze vliegtuigen, straaljagers en alles wat daarmee te maken heeft.

Pronkstukken als de Air Force One waarmee presidenten Kennedy en Johnson nog gevlogen zijn. Maar ook de enorme Lockheed (wie kent hem niet), enorme bommenwerpers en toestellen van de Nasa. Ook dit museum is zonder meer de moeite waard en als je hier minder last van de hitte en de zon zou hebben, kun je hier gemakkelijk een dag rondkijken.

Om kwart voor twee moeten we ons melden bij de bus die ons naar the Boneyard gaat brengen. Dit is geen onderdeel van het museum zelf, maar militair terrein. Vooraf (minimaal twee weken) wordt iedereen gescreend voordat je toegang krijgt tot de rondrit. En om het terrein van de US airforce op te komen moeten we ook eerst een aparte ruimte in terwijl de bus wordt doorzocht. Erg officieel allemaal. Iedereen doorstaat de check, en we zijn maar met een klein groepje, 8 mensen, dus allemaal een 'windowseat' in de grote touringcar.

The Boneyard is de grootste opslag van militaire vliegtuigen, straaljagers en helicopters ter wereld. Er staan hier zo'n 4.000 toestellen opgesteld die voor ongeveer de helft zijn geprepareerd om weer in gebruik te nemen wanneer dat nodig is. Dat deel heet eigenlijk AMARG ( Aerospace Maintenance and Regeneration Group). De andere helft vliegt nooit meer en staat er voor de onderdelen.

De tour zelf is meer dan de moeite waard. In zo'n anderhalf uur tijd krijg je het enorme terrein te zien. Van speciale toestellen tot hele rijen F16's, bommenwerpers, helicopters enzovoort. De F16's die er staan mogen nog een keer vliegen om uit de lucht te worden geschoten bij testen van raketten e.d. Dat lijkt verspilling maar dit is goedkoper dan er nieuwe onbemande drones voor te bouwen.

Alles is erop gericht om zo veel mogelijk te hergebruiken.

Na het museum en de, best wel indrukwekkende, tour is het tijd om onze reis voor vandaag te vervolgen. Van Tucson is het nog bijna 100 km naar Tombstone.

In ruim een uur arriveren we op onze bestemming waar we de komende twee nachten zullen blijven: the Tombstone Grand Hotel. Het hotel lijkt zijn hoogtijdagen een beetje te hebben gehad, maar verder is het een mooi plekje op de heuvel aan de rand van Tombstone.

Nu nog even Tombstone in om snel het stadje te verkennen nu het lekker rustig is. Morgen zal het er een stuk drukker zijn.

• 25 Juli 2019 - 08:01

Ma Kaspers:

Mocht je gewoon fotograferen daar ? Ik vind dat Maja de Bij vliegtuigje de leukste ! Ziet er allemaal mooi uit ! Geniet maar lekker door, wij volgen jullie op de voet ! Groetjes.

• 25 Juli 2019 - 18:17

Ron:

wat maken jullie toch een geweldige reis. en inderdaad dat je daar zomaar foto’s mag maken het lijkt me ook geweldig om dit allemaal te zien, we lezen ( ook lia) al jullie verslagen en genieten op gepaste afstand met jullie mee. wij wensen jullie dan nog heel veel plezier. en wachten met veel plezier op jullie volgende belevenis