Kort jaar - Reisverslag uit Twentynine Palms, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu Kort jaar - Reisverslag uit Twentynine Palms, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu

Kort jaar

Blijf op de hoogte en volg Natasja en Fred

19 Juli 2019 | Verenigde Staten, Twentynine Palms

Feest! Tenminste, een klein beetje. Onze 'kleine' Delano is vandaag jarig (17) en dat is ie al in verschillende vakantielanden geweest, maar nu voor het eerst in een ander werelddeel. Dat betekent in feite wel dat ie een halve dag langer 16 is geweest dan de meeste mensen én dat hij dus iets korter hoeft te wachten tot zijn 18e verjaardag. Zijn 17e jaar wordt al met al 9 uur korter dan normaal, een korter jaar voor de boeg dus voor hem.

Anyway, we hebben het groots gevierd met een uitgebreid gratis ontbijt in het hotel.

Daarna gingen we op pad richting het Joshua Tree National Park.

Natuurlijk bekend van de Joshua Trees, een yuccasoort die je er volop tegenkomt en van het album wat U2 hier in 1986 heeft opgenomen.

En wat is het onwijs mooi in dit park! Het is qua oppervlakte behoorlijk fors te noemen (zo'n 50 bij 100 km) en je ziet steeds weer verschillende landschappen. Soms rijdt je echt door stukken woestijn 'uit het boekje', dan weer berglandschappen, vlaktes met cactussen (waar we trouwens weer heel snel de auto weer indoken, omdat de waarschuwingsbordjes voor grote hoeveelheden iets te nieuwsgierige bijen toch écht bleken te kloppen). Maar ook prachtige rotsformaties die soms verdacht veel weg hadden van mensen, aliens of dieren. Deze, vrij glad afgeronde rotsen zijn ontstaan door omhoog gestuwde magma die daar ter plekke is gestold.

Én dan kom je in Joshua Tree ook de nodige beestjes tegen: zoals grondeekhoorns, lizards, steenarenden (golden eagle met 'n spanwijdte van dik 2 meter), hazen (jackrabbits), kangoeroemuizen én de enige echte roadrunner.

Kortom: te veel gezien om op te noemen. We hebben hier ruim een halve dag rondgereden en -gewandeld (ondanks de warmte toch een kilometer of 8). en dan heb je eigenlijk nog steeds maar een fractie gezien. Een dikke aanrader dus!

Daarna doorgereden naar Palm Springs (iets van 60 km naar het zuidwesten). Palm Springs doet zijn naam eer aan. Enorm veel groen, overal inderdaad palmen en het deed in het 'uptown' deel van het stadje een beetje aan Beverly Hills denken, maar dan een stuk kleiner. Een leuk stadje voor mensen die iets te veel geld hebben.

Hoogtepunt (of misschien juist dieptepunt) op dat gebied was een oudere vrouw die uitstraalde goed in haar slappe was te zitten. Zij wandelde langs en had een klein poedeltje op haar arm zitten...met een roze zonnebril op zijn neus. Dat zag er dus wel redelijk over-de-top uit).

In Palm Springs ook nog even een tentje in gedoken voor een drankje en een hapje. En daarbij kwamen we terecht in Ruby's diner, volledig in jaren '40-'50 stijl gestoken, inclusief de muziek. Best geinig.

Eind van de middag terug naar hotel. Vanavond gegeten bij Denny's (ja, alweer, maar ja het is nu eenmaal Delano's verjaardagkeuze), dus met het eten zat het verder wel snor.

En daarna zijn we nog even lekker in 't zwembad gesprongen, want met 41°C was 't best een warme dag vandaag.

Na deze twee nachten in 29 Palms hebben we morgen weer een reisdag voor de boeg.

• 20 Juli 2019 - 04:36

Elsemieke:

Gefeliciteerd met Delano! Heel veel plezier nog! Xxx

• 20 Juli 2019 - 06:26

Ma Kaspers:

Nogmaals gefeliciteerd !! Heel bijzonder , vooral die rotsen ! Wel een beetje erg warm , maar jullie kunnen er tegen ! Veel plezier van ons.

• 20 Juli 2019 - 06:37

Ron:

van harte gefeliciteerd met jullie zoon! als ik dit zo allemaal lees genieten jullie volop en maken ontzettend veel mee, het is toch geweldig dat je dit kan doen en mag meemaken, ik zou zeggen geniet nog met volle teugen ( de reisverslagen zijn geweldig om te lezen) groetjes van ron en lia

• 20 Juli 2019 - 07:04

Laura:

Gefeliciteerd Delano, fijn zo’n voorsprong naar je 18e verjaardag

• 20 Juli 2019 - 12:11

Olga:

Alsnog gefeliciteerd Delano met je verjaardag, fantastische om daar je verjaardag te vieren!!

• 20 Juli 2019 - 12:51

Rob:

Gefeliciteerd he Delano! Schitterend allemaal weer, ben jaloers!!!!