Call 911! - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu Call 911! - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Natasja en Fred Jak - WaarBenJij.nu

Call 911!

Blijf op de hoogte en volg Natasja en Fred

03 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Vandaag geen reisdag. We konden iets langer blijven liggen, ook wel eens lekker. Wakker worden met het geluid van de zee en af en toe het geblaf (of hoe dat ook heet) van zeeleeuwen die bij de pier rondzwemmen. Maar om 9 uur toch eruit om Santa Cruz te verkennen na een licht ontbijtje. Het hotel heeft geen restaurant, dus ergens een tentje opgezocht. Lekker ontbeten, mag ook wel voor $70, maar ja, het is niet anders.

Vandaag dus Santa Cruz verkennen.
Santa Cruz is niet groot, maar heeft wel byzondere en mooie plekken.
Allereerst het pretpark waar we gisteren waren. Dit is het oudste amusementspark van Californië en staat er al sinds 1907, met nog steeds dezelfde houten achtbaan en carrousel. Niks kermis dus, maar gewoon een stukje Amerikaanse cultuur!

Dan het surfen. Hier in Santa Cruz vindt je één van de beste surfplekken ter wereld: Steamer lane. Daar gaan we natuurlijk ook kijken.

Maar eerst naar het Arches Park waar een natuurbrug in zee te bewonderen is. Maar 5 minuten rijden en we waren er. En inderdaad: heel erg mooi. Een enorme rots met een hele mooie doorkijk. En soms enorme golven die erop stuk slaan. Daar hebben we een uurtje gezeten en toen we terugreden zagen we nog een kleinere versie ervan. Dus auto weer aan de kant en even teruggelopen naar de klif vanwaar hij mooi te zien is. Even snel een plaatje schieten. Dus niet!

Delano en Fred stonden net een foto te maken toen Delano zei: "kijk pap, ze zijn daar aan het zwemmen". En inderdaad, pal voor de klif, een meter of 5 dieper, lagen drie man in het water. Ze waren alleen niet aan het zwemmen, maar door een grote golf van de rots afgeslagen. Fred en een Amerikaan vlogen de rots af om te helpen. Één had het geluk dat hij door een golf weer op de rotsen klapte. De andere twee niet. Al snel zag je dat ze er met geen mogelijkheid zelf uit konden komen. En één van de twee verdween schreeuwend onder water. Kon waarschijnlijk niet zwemmen. De ander probeerde hem boven te houden, maar dat lukte niet of nauwelijks. Fred riep een ander om snel een reddingsvest te halen die hij aan een paal had zien hangen en ondertussen liet Tasja iemand 911 bellen.
Binnen enkele minuten was de man er met zwemvest en touw en bond de eerste Amerikaan dat, gaf Fred het touw en sprong van de rots. En toen begon er een aantal zenuwslopende minuten. Het was echt vechten voor het leven van de mannen in het water. Ondertussen waren er meer mensen, waaronder Gino bij gekomen om de eerste met een touw uit het water te trekken. Dat lukte maar met moeite. Toen de andere nog. Dat viel nog meer tegen. Het water trok ze steeds weer terug en ze hadden de kracht niet meer om zich op te trekken. Uiteindelijk werden ze door een grote golf weer hoger op de rotsen geklapt, zodat ze uit het water waren. Op dat moment arriveerden ook de hulpdiensten. Twee mannen waren er slecht aan toe, maar ze leefden nog wel.
Toen Fred weer aan de weg kwam stond daar een mevrouw in tranen om ons te bedanken en bleken er iets van 3 politieauto's, brandweerwagens en ambulances te staan. We konden niks meer doen en liepen nog nashakend naar de auto terug. Dit hadden we helmaal niet besteld bij Jan Doets reizen.

We kwamen om te genieten, dus snel doorgereden naar de surf spot.
En inderdaad te gek. Een groep surfers die continu in het water ligt te wachten op die ene golf. Ziet er wel heel gaaf uit.
En toen we daar stonden te kijken kwam er een oudere local aan. "You did a really good job back there guys". Kennelijk hadden we indruk gemaakt met de reddingsactie. De man vertelde kunstschilder te zijn en was ook wel eens in Nederland geweest: in Kopenhagen. En achteraf ook in Amsterdam om Rembrandts te bekijken. Haha!

We vonden dat we voor zo'n rustdag wel.genoeg hadden gedaan. Dus om 'n uur of 4 naar het hotel terug. Eerst een broodje en dan zijn we echt toe aan een borrel.
Die hebben we dik verdiend vandaag!

(toch leuk dat Fred voor een twintiger wordt aangezien;-)

• 03 Augustus 2016 - 08:24

Rob En José Jak:

Tjeemig, wat een beproeving, en dat op jullie rustdag! Wel een goede daad gedaan ;) en fijn dat alles goed is afgelopen. Hopelijk verloopt de rest van de reis rustiger.
    Veel plezier nog en geniet geniet van de mooie kustrit van morgen!

• 03 Augustus 2016 - 09:13

Bianca:

Jeetje, inderdaad good job!! Hopelijk blijft het bij deze reddingsactie.
    Good trip today

• 03 Augustus 2016 - 09:18

Ferry:

Jeetje wat een sensatie... gelukkig met een goede afloop. Echt weer iets voor jullie om daar in terecht te komen. Veel plezier nog verder! Mooie foto's trouwens!!

• 03 Augustus 2016 - 09:56

Pa En Ma Kaspers:

Oh wat een indrukwekkende gebeurtenis, goed dat jullie daar op het juiste moment waren! En ook dat het goed is afgelopen !! Ja Fred in de wolken dat hij voor een 20er wordt aangezien !
    Prachtig daar die kust zeg !! Geniet ervan ! Grtjs

• 03 Augustus 2016 - 09:56

Dik:

Zoiets verwacht je totaal niet, behoorlijk indrukwekkend. Voor nu veel ontspanning toegewenst!

• 03 Augustus 2016 - 11:08

Marja:

Jeetje heftig zeg! Gelukkig dat de mannen het gehaald hebben, moet je toch niet aan denken als je dat zo voor je ogen ziet verdrinken. Bleh
    Nou nu verder geen gekkigheid meer he. Geniet nog van al het moois. XXX

• 05 Augustus 2016 - 00:01

Rik:

Wat een verhaal zeg. Doe nou maar rustig aan verder. Anders voelt Fred zich straks nog "men from the twenties".